måndag 6 maj 2013

-11

Nu över till något helt annat. Som iofs indirekt har med kreativitet och skapande att göra.
Jag har lyckats gå ner 11 kilo på två månader!!! Och det utan att egentligen göra nånting alls.

Inspirationen kommer från min son som börjat träna och gått ner en del. Så då tänkte jag att det kunde vara kul att testa också, eftersom jag med mitt stillasittande jobb vid datorn lagt på mig ett antal trivselkilon under åren. 
På min 48e födelsedag den 3 mars diskuterade jag med min fru vad man skulle kunna göra för att tappa lite vikt. Och klok som hon är sa hon att varenda gång jag försökt, så har det varit med rätt tuffa dieter. Och varje diet har funkat för stunden. Men problemet är ju att när en diet avslutas, och man återgår till sitt vanliga liv igen, så går man upp kilona man tappat - och gärna några extra on top, för att liksom bevisa hur ineffektivt det är. Ska du nu göra det seriöst, sa hon, måste det vara på nåt sätt som inte kräver något utöver ditt vanliga liv. För annars kommer du trilla dit igen efteråt. Klokt.   

Så. Vad HAR jag gjort då, som varit så lyckosamt? För nånting har jag ju ändå fått göra. 
Som sagt, inte mycket alls. Det har mest handlat om vad jag INTE gjort. Här listar jag de förändringar som gjort sådant underverk:

1. mindre portioner. Inte HALVA portioner, utan mindre.
2. bara dricka vatten istället för alla annan dryck
3. på helgen unnar jag mig lite grann: 1 glas öl el 1 glas vin (istf en eller två flaskor öl), och bara jättelite snacks
4. har adderat en maskin på gymmet till de två som jag körde förut. Går dit 3 ggr i veckan. Jag gick på gymmet tidigare också, ca 2 ggr i veckan, så det är inte heller nån stor grej.

Det var väl det. 11 kilo på två månader har det dragits ifrån mig. Jag är extremt förvånad själv att det var så lätt. Det bästa är att jag ju inte går på någon diet, utan det är simpla vardagsjusteringar. 
Och ingen diet innebär ingen deadline - jag kommer kunna hålla på så här hur länge som helst, hela livet om det skulle vara så, eftersom det inte innebär någon nämnvärd ansträngning av mig, mer än lite karaktär. Jag har inte nått min nedre gräns, det är jag övertygad om. Och väl där kommer det bara handla om att behålla vikten. 
Så jag ser rätt ljust på min nya lättare framtid.

2 kommentarer:

  1. Jätte bra att du lyckats gå ner så pass mycket som 11kg. Grattis !!

    SvaraRadera