söndag 18 maj 2014

Att tänka e-bok

Om man nu ska komma ut med bok, så borde man väl komma ut med e-bok också? Jo, så är det såklart i en värld där den procentuella andelen e-böcker ökar dag för dag. Därför undersöker jag och min förläggare just nu denna digitala värld. Och den är stor. Och spännande. Med många möjligheter.
Förmodligen är jag den siste personen på den här planeten att över huvudtaget reflektera över e-bokens varande. Den är mer eller mindre en naturlig del hos de flesta bokläsare, i takt med att befolkningen blivit med surfplattor och läsplattor och smartphones.
Men inte desto mindre: jag står på tröskeln till denna digitala bokvärld, och jag känner att jag måste kontemplera en liten stund innan jag kastar mig in i den.
Det har skrivits om e-böcker på debutantbloggen tidigare. Bloggarna före mitt gäng hade en enkät om vad de trodde om bokens överlevnad. Maria Friedner skrev om digitala drömmar och om att hennes förlag blivit heldigitalt i september 2013. Camilla Jönsson sade sig känna sig somen dinosaurie i Star trek i oktober samma år. Oskar Källner skrev om e-bok och PoD för miljöns skull redan 2011.
Men jag har inte kommit mig för att börja läsa böcker på min surfplatta. Jag skaffade mig en platta för ett år sedan för att jag skulle kunna författa smidigt på resande fot. Samtidigt laddade jag hem rätt program så att jag skulle kunna läsa böcker på samma smidiga sätt. Jag började med att på digital väg låna John Ajvide Lindqvists ”Tjärven” från biblioteket. Och jo, det var smidigt. Men that’s about it. Det blev inget mer läsande på plattan efter det.
Varför då, då?
Främst är det nog för att jag är så van vid att läsa böcker på traditionellt vis, på papper, mellan pärmar.
Jag läser egentligen bara böcker vid två tillfällen i mitt liv: när jag går och lägger mig, och när jag ska tillbringa en lite längre stund på toa. I det första fallet känns det oharmoniskt att ligga och hålla i en datamaskin, i det andra så är jag lite för rädd för att den dyra tekniska prylen ska hamna i handfatet eller på det blöta duschgolvet och få kortslutning (eller vad som nu händer med en surfplatta när den blir blöt).
ebook-empty-bookshelf
Inte så mysigt…
Jag ser en hel del nackdelar med e-böcker.
Det är opersonligt att läsa på en platta jämfört med en fysisk bok – alla böcker känns likadana när de öppnas i samma ”verktyg” som plattan är. Visst, pocketböcker brukar vara rätt likadana också, men varje bok är ändå fysiskt unik när du öppnar den.
Tekniskt är det svårt att läsa på en skärm om det är för ljust i rummet, och batteriet kan ta slut. Det sistnämnda är inte så troligt eftersom att läsa bok på läsplatta drar väldigt lite ström. Men inte desto mindre är det en risk som finns med alla batteridrivna tingestar (och brukar förresten inte batterier ta slut exakt när det passar som sämst?).
Är man inne på böcker så är halva grejen att ha en fysisk bokhylla hemmavid. Böcker är en utmärkt inredningsdetalj.  Om du skulle ha alla dina böcker i din läsplatta – vad skulle du då fylla din bokhylla med? Foton på släkten? Vaser och skålar? Filmgubbar? (Okej, jag har en del filmgubbar i min bokhylla i arbetsrummet, men min fru skulle inte uppskatta ett vardagsrum fullt av filmgubbar istället för böcker).
Hur mycket är en e-sida? I många e-böcker rinner bara texten på i obrutet skick, sidbrotten kommer där skärmens storlek bestämmer att det passar. Detta stör säkerligen få som valt läsplattan som läsverktyg, och det har inte med själva läsupplevelsen att göra. Men jag gillar att ha koll på mina sidor. Dessutom har jag nån sorts lustigt läs-tics: jag observerar nästan alltid sidan 100. Har inte en aning om varför, men jag har gjort det i säkert 30 år – reflekterat över att jag kommit till just sidnumret 100. Hur ska jag kunna veta när jag kommer till sidan 100 i en e-bok?
För bokbranschen är piratkopierandet av e-böcker och ljudböcker ännu inte samma problem som den är för film- och musikbranschen. Men den dagen kommer säkert när piraterna hotar den redan läckande litteraturbransch-skutan.
happy tree
Blev inte en makulerad bok.
Men sen finns det en vansinnigt massa bra saker med e-böcker.
Miljön gillar att det inte behöver fällas några trän för att producera e-böcker. Det är trist när man tänker på alla trän som går åt till böckerna vi läser, och det är fruktansvärt när man tänker på alla trän som gått åt till böckerna som vi INTE läser utan som makuleras när de inte sålts.
Det är väldigt enkelt att köpa nya titlar, med några klick har man en ny i plattan.
Det finns inget enklare och billigare sätt att läsa böcker än att låna e-böcker på biblioteket.
Man kan ha med sig ett helt bibliotek i väskan utan att det blir tyngre än, well, en surfplatta.
Tekniskt så kan förstora texten på en läsplatta om man behöver det, och man kan läsa i ett mörkt rum eller om man är ute och campar och vill spara på ficklampans batterier.
För dagens datavana barn så kan läsplattan kan vara en väg in i läsandets underbara värld.
Dessutom är e-boken en himla bra möjlighet för alla egenutgivare att slippa den fysiska bokens alla kostnader.
Kontenta: e-boken är en variation av den fysiska boken, med vissa nackdelar och en hel del fördelar. Men framför allt – den har möjligheter som ännu inte tagits till vara.
Det kan vara en av anledningarna till att jag inte valt att gå digitalt. Lejonparten av dagens e-böcker är helt enkelt den fysiska bokens text digitaliserad i ett rinnande dokument. De flesta människor är vana vid att läsa sin text på det viset, rakt upp och ner och utan krusiduller, så därför produceras e-böckerna på det viset också. Och det är ju faktiskt vansinnigt tråkigt. För i det digitala universumet finns ju möjligheter till så otroligt mycket mer! Du behöver inte gå längre än till plattformen som du läser denna text på: internets hemsidor bjuder på väldigt innovativa förstärkningar av läsupplevelsen. Länkar. Popup-fönster. Ljud. Animerade illustrationer. Filmsekvenser. Tänk om det kunde vara mer sådant i de digitala böckerna!
Så, som sagt, vi tittar på vad det finns för möjligheter till att förstärka läsupplevelsen i ”Vackra kyrkor jag besökts” e-bok. Nästa vecka ska jag ta upp lite av de saker som vi funnit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar