lördag 6 april 2013

Bokshopping i London #2

Det blev inte bara prosa och graphic novels under Londonvistelsens bokshopping. Givetvis passade jag på att införskaffa några böcker som rent konkret kan förbättra det jag själv arbetar med.
Samtliga av dessa böcker är köpta på Waterstones, Londons största bokhandel med fem våningar, alldeles nära Piccadilly circus.

Waterstones ingång på Piccadilly.

Där var det ett rent nöje att gå runt och bara känna atmosfären, och bläddra i det galet stora utbudet. Bland annat fanns det ett bord med bara Scandinavian crime på kriminalavdelningen, där i princip alla de svenska författarna (Läckberg, Mankell, Roslund&Hellström, Kepler, Alvtegen) fanns representerade. Dom hade tre hyllor med bara Cozy crime, dvs den typ av crime som Camilla Läckberg är drottning på.
Och givetvis var deras horroravdelning ansenlig. John Ajvide Lindqvist hade en egen markerad hylldel.

Dottern fångade mig på skräckavdelningen. 

Böckerna jag handlade då?
Först ut två böcker som på det ena eller andra sättet berikar mitt skräckskrivande.


Boken till vänster heter Writing the paranormal novel, och ger en massa (förhoppningsvis) bra råd om hur man adderar det övernaturliga till sin historia, eller hur man får sitt övernaturliga uppslag att bli en naturlig del av en story. När jag bläddrade i den fanns där en mängd spännande tankar och knep. Bokens olika huvudkapitel heter Gathering the elements, Summoning the characters, Casting the words och Banishing the book. Om en idé eller knep av tjugo fungerar, så är boken värd sina 14.99 pund!
   Boken till höger har jag letat efter (efter iallafall något liknande). Såklart finns allt kring det här ämnet på nätet, men inte så fantastiskt matigt och väl uppställt och PÅ SAMMA PLATS som i denna. Den heter The Element Encyclopedia of Ghosts & Hauntings. Här finns allt som har med spökerier och hemsökelse att hitta, uppställt i bokstavsordning. Till saken hör att jag just nu arbetar med en ny romanidé som eventuellt skulle kunna bli en serie böcker om det vill sig väl. Den tar plats i en värld där spökerier spelar en viktig del, och jag är i enormt stort behov av att få varierande uppslag kring ämnet. Ju mer desto bättre - och här finns galet mycket saker som jag inte ens visste existerade. Så den här boken kommer absolut visa sig värd sina 12.99 pund.

 
Sen hittade jag THE engelsk uppslagsbok kring vad saker heter på engelska: Visual dictionary. Jag sitter just nu och översätter ett gäng noveller som jag skrivit till engelska (mest på kul). Och då stöter man hela tiden på detaljer som man helt naturligt inte har en aning om vad de heter, och som heller inte finns att hitta i någon svensk-engelsk uppslagsbok, därför att de av utrymmesskäl helt enkelt inte kan ta med varenda pluttdetalj av vad saker heter. Jag har under årens lopp suttit och letat på Bokus och Adlibris efter någon liknande bok, men inte hittat rätt eftersom jag inte vetat vad jag skulle använda för sökord. Men på Waterstones ordbokshylla stod den!
Det hela är lika enkelt som genialt: man har en sprängskiss på nånting. Sen har varenda pytteliten detalj markerats med sitt namn. Som här, en tvättmaskin:
 
 
 
Eller som här, en människas tarmsystem:
 
 

 
Boken innehåller 670 sidor av sprängskisser, uppdelade i ämnesområdena Universe, Prehistoric earth, Plants, Animals, The Human body, Geology/geography/meteorology, Physics and chemistry, Rail and road, Sea and air, Visual arts, Architecture, Music, Sports och The Modern world.
Detta var resans dyraste bok på 30 pund (ca 300 kr), vilket ju inte är dyrt alls för ett sånt här praktverk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar