torsdag 14 mars 2013

Författartipsbloggens novelltävling

Vill dela med mig av en "gammal" rolighet (som jag skrivit om på Facebook tidigare).
I november 2012 hade Författartipsbloggen en novelltävling på temat "Fällan". Och jag kom tvåa med novellen DET TOMMA RUMMET. Mycket roligt.
Den skrevs egentligen som en övning under den första terminen skräckskrivarkurs som jag gick på Folkuniversitetet, med Anders "Svenska kulter" Fager som lärare. Faktum är att det var den allra första novell som jag någonsin skrev!

Jag har sysslat med film i många år, och har då varit med i ett rätt stort antal tävlingar, både med egna filmer och som jurymedlem. Först och främst måste det sägas: man kan inte tävla i konst! Det är jättekonstigt att jämföra säg tjugo filmer, som var och en har sitt unika uttryckssätt, och bestämma vilket som är det bästa. Likadant är det såklart med operaföreställningar. Eller lerkrukedrejning. Eller romaner och noveller.
Nu har jag fått min beskärda del av filmpriser. Kanske är denna andraplats den enda "tävlingsframgång" jag någonsin kommer ha i skrivande, och det gör i så fall ingenting. Men inte desto mindre: det är kul att få ett erkännande av den här sorten.
Trots att det är konstigt att tävla i novellskrivande...

Man hittar författartipsbloggens tävling här.

Och här är direktlänken till novellen DET TOMMA RUMMET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar