torsdag 7 mars 2013

Scandinavian crime???

Har fått en rätt bra bokidé, som skulle passa in i den populära Scandinavian crime-mallen.
Problemet är bara att jag inte har en aning om hur en Scandinavian crime-historia är uppbyggd, och då har jag ändå dissekerat ett antal Wallander och Läckberg-filmer för att bygga om dem till säljande trailers.
Jag har inte läst en enda crime-bok. De intresserar mig inte det minsta. Har till och med försökt med Keppler 1 och 2, men det var omöjligt, jag kom inte igenom dom, hur bra och slaskiga och intrikata de än sägs vara. "Problemet" är bara att den idén jag fått skulle passa bäst på just den plattformen. Så vad gör man?
Ett annat problem är att jag måste lära mig fort, för jag har redan börjat skriva den på den skrivarkurs jag går. Två kapitel är inlämnade, varav det första diskuterats (fick väldigt bra respons på det senaste gången). Och nu ska jag skriva kapitel tre, och jag har inte en aning om vart jag ska ta vägen...

Så jag försöker just nu förkovra mig i hur man bygger ett crime-bygge. Camilla Läckberg har det ju funkat hyfsat för, och hon har en crime-skola på sin hemsida. Har även hittat ett par andra hemsidor med upplysande upplysningar. Men jag behöver mer input.
Nu ska jag försöka skohorna ner mitt koncept i de skorna. Det vore kul om de passade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar