Det här inlägget publicerades första gångenpå debutantbloggen den 15 januari.
Så här är det: jag har bekräftelsebehov.
Jag
vill bli sedd. Vill sätta avtryck på omvärlden.
Måste
först förtydliga: jag har inte behov av att bli bekräftad för vad som helst och
till vilket pris som helst. I så fall skulle jag kunna bli lokal SD-politiker
och kläcka ur mig en eller annan dumhet om etnicitet och religion. Eller bli
med i nån dokusåpa och sen vara sådär lite extra promiskuös. Jag skulle få
löpsedlar. Men jag vet inte riktigt om jag skulle kunna stå för dom när mina
barn berättar att kompisarna viskar och flinar.
Nä. Jag
vill bli bekräftad för saker som jag gör, som betyder någonting för mig.
Som
författare är det jättesvårt att bli bekräftad så där ofta som man behöver, för
att kunna ånga på och skriva av lust och vetskap om att mitt görande betyder
nånting.
Romanskrivandet
är ett ensamt sisyfosarbete.
Resultatet
gör sig inte vidare bra i enstaka beståndsdelar, och är svårt att omsätta i
kontinuerligt återkommande utpytsningar åt massorna som kan generera
bekräftelse.
Dessutom
är det väldigt få författare förunnat att, när man väl är klar med sin roman,
få bekräftelse som står i proportion till den enorma arbetsmängd som ligger
bakom slutresultatet.
Därför
tänker jag presentera några saker som jag gör för att få mitt bekräftelsebehov
stillat. Kanske kan det inspirera någon.
ETT:
SKRIVA NOVELLER. OCH SKICKA IN DEM.
Jag
älskar att skriva noveller. De är som pärlor som man odlar och putsar upp tills
de glänser, och sen säljer man dem. Har man idéerna så är det bara att ösa på
och skriva, skriva, skriva! Massproducera utan att investera för mycket känslor
(som man gör med en roman). Om en novell inte gillas, eller inte går att sälja,
så skriver man bara en till. Ett par kvällar eller en helg kan man alltid
undvara för att skriva en ny.
Men man
vill inte skriva bara för att lägga dem i byrålådan (eller i en undermapp på
datorn om man är en modern människa). Det är ju först när novellen får luft
under vingarna och svävar ut bland läsande människor som den blir sedd – och
jag med den. När jag för ungefär två år sen började skriva noveller på
Skrivarakademiens kurser, så tyckte jag att de blev så bra att jag ville göra
något mer av dem.
I
Sverige är det dock svårt att omsätta noveller. Novellsamlingar är det tunnsått
med, få tidningar publicerar noveller, och de novellförlag som finns (Mix,
Novellix m.fl) har jag fått för mig främst publicerar etablerade författare.
Avundsjukt sneglade jag utomlands på alla de antologier och tävlingar som fanns
i främst USA. Tills jag en dag kom på att det inte är något som hindrar att jag
skickar in mina texter till amerikanska antologier och förlag. Det enda hindret
skulle kunna vara att min engelska inte är lika bra som infödda amerikaners. Så
jag anlitade en översättare, en amerikan boende i Sverige som hade båda språken
i ryggmärgen, och dessutom en känsla för det skrivna ordet: ska man vara med
och leka måsta man se till att göra det på lika villkor. Han fick översätta ett
antal av mina noveller från skrivarkursen, och sen skickade jag in dem.
Jag ska
inte berätta för mycket kring detta, det spar jag till ett annat inlägg. Men
det gick bra. Himla bra till och med. Jag är i skrivandes stund antagen till
nio olika amerikanska novellantologier (jämfört med fyra svenska) under det
senaste året. Och varje gång jag får ett positivt besked så sprider sig den där
varma känslan i kroppen: jodå, jag finns, och jag är bra nog.
TVÅ:
SKRIVARKURS ELLER SKRIVARGRUPP
Två
företeelser som är både olika och lika. Om man bortser från att den ena kostar
och de andra är gratis, och att man i den ena får välja vilka man ska vara med
och inte i den andra, så är båda baserade på det goda samtalet kring ens
texter.
En
grupp kloka (oftast) och initierade (förhoppningsvis) människor samlas. De har
läst ett väl valt stycke/kapitel/sammandrag av din historia. Och nu pratar de
om den. Snacka om att bli bekräftad! Ibland kanske lite FÖR bekräftad – finns
det skavanker så får man veta det! Men det är del av processen. Ingen text är
perfekt första rundan, och ju förr man får veta vad som är galet desto bättre.
Jag
kommer under våren 2014 att både gå skrivarkurs och vara med i en nystartad
skrivargrupp, med två olika nya romantexter (ämne för ett annat inlägg). Det
har fallit sig så att det passade väldigt bra. Och så är det så himla kul att
få lufta sina texter!
TRE:
VARA AKTIV PÅ INTERNET OCH I SOCIALA MEDIER
Vad
gjorde författare innan internet? Det finns väldigt få skrån som är mer
inbundna och osociala, det är liksom en del av arbetsprocessen (nä, att sitta
på café och skriva anser jag bara vara att välja en annan tapet i sin skrivarbubbla). Att då kunna fortsätta sitta på samma
stol, med fingrarna på samma tangenter, och plötsligt vara en del av ett
community och vårda sitt kontaktnät, det är ju helt suveränt. Du kan sitta i
mjukisbyxorna och bli bekräftad dagen lång!
Hemsida.
Facebooksida. Blogg.
Odla
ditt författarjag, skaffa vänner, sprid din genialitet.
Lägg
upp dina noveller, förmedla åsikter, interagera.
Bekräfta
varandra. Som vi gör just nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar