lördag 6 april 2013

Bloggar om "Kittens with chainsaws"

Nu har jag hittat de två första bloggarna som tagit upp Eskapix antologi "Brinn era djävlar! Brinn!" där min novell "Kittens with chainsaws" finns med.

Först ut är Swedish zombies, som föredömligt radar upp samtliga texter/serier och tycker till om varje. Om "Kittens..." skriver man:

Med glatt humör tar sig Pinter an skräckförfattaren och djurplågaren Stig ”Styx”Lagercranz i den här splatterfesten till novell. Den gjorde mig först aningen förbryllad. Det blev inte den sortens historia jag inledningsvis trodde det skulle vara. Och gott så, man ska inte inbilla sig att man begriper allt. Det är full fart och riktigt roligt. Visst finns frågetecken kring katternas fysionomi, men vad gör det när författaren bjussar på en så här härlig slap stick-dänga! En varning kan vara på sin plats, kanske är den inget för crazy cat-ladies (ett undantag hittar ni dock här). Så här kan frimodigt djurplågeri låta: ”Här kommer helvetet!”


Sen är det bloggen "(inte så) anonyma biblioholister" som lägger stort fokus på just "Kittens...", och de skriver:

Brinn Era Djävlar! Brinn! bjussar bland annat på en bra novell av Pål Eggert (aktuell med boken Borde vara död som snart recenseras i en blogg nära dig), men det som satte sig allra hårdast var novellen Kittens With Chainsaws av Johannes Pinter. Det var ännu en av de texter som gjorde fysiskt ont i mig att läsa, men vars upplösning fick mig att le mycket mycket elakt. Omistlig twist för mig som zombieälskare men som sagt: min inre crazy cat lady tog en del stryk. Någon vecka efter att jag hade läst skrevs det om elakheter i Göteborg och det var tämligen omöjligt att slå Pinters historia ur skallen när jag läste artikeln. Kom igen katterna. Wake up!


16 maj skrev bloggen From beyond om boken. Betyget hela samlingen för är 6,5 av 10 (lite snålt kan tyckas), och så här skriver de om "Kittens...":

 Nästa novell är skriven av Johannes Pinter, som regisserat bland annat den svenska thrillerskräckisen Sleepwalker, och heter Kittens with chainsaws. Även Pinter gör debut i Eskapix och berättar här om författaren Stig ”Styx” Lagercrantz som gjort sig populär med sina våldsamma kriminalböcker. Stig har förutom sitt skrivararbete en minst sagt makaber hobby, som går ut på att tortera och döda katter, vilka han sedan begraver. Han gör detta avskilt från civilisationen, i huset där han skriver sina böcker. När Stig en stormig natt vaknar av en kraftig åsksmäll, visar det sig vara betydligt mer än bara dåligt väder som pågår. Katterna han så grymt behandlat illa har återvänt, i varierande ruttna former, och är fast medvetna om att ge tillbaka för allt de får utstå. Liksom handlingen antyder siktar Pinter mer åt det mörkt humoristiska hållet än det allvarliga, och det funkar bra här. Idén med hämndlystna katter som beväpnar sig med allehanda tillhyggen (ja, titeln får en förklaring!) är kul bara den, och Pinter lyckas väl printa ner det hela på papper. Det resulterar i en fartfylld och underhållande åktur till berättelse som vare sig sparar på kreativitet eller våld.

Jättekul med lite uppmärksamhet. Jag kommer att uppdatera detta inlägg vartefter, om jag stöter på någon mer blogg eller annat forum som tar upp "Kittens...".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar