fredag 12 april 2013

Wasabi

Okej, här kommer ett inlägg som är fullständigt off every topic. Men jag måste bara skriva ett par rader om wasabigodis! Det tog ett tag, men för nåt år sen började jag gilla de där wasabi-godisarna man hittar i Exotic snacks-godishyllan.
Nu var familjen i London i april, och då skulle jag skaffa nåt lite gott till hotellrummet. Till saken hör att jag vid tidpunkten försökte hålla igen lite på onyttigheter. Och då hittade jag på Marks and Spencers en fantastiskt god variant till Exotics nötter som hette WASABI PEAS.


Så otroligt god. Helt rätt styrka på wasabin, om än lite ojämn (inte varenda tugga "nöp till" så där gött). Och ärtkonstistensen blir lite degig om man tar för många i samma näve. Vilket iofs kan vara bra, då finns det två anledningar till att påsen räcker längre (den andra är förstås wasabin).

Men så var jag i Liljeholmsgallerian i förmiddags. Där ligger det lilla asiatiska snabbköpet THAILAAN på samma våning som ICA och systemet. På kul gick jag in för att se vad de hade för saker på sina hyllor. Och hittade jag inte en ännu godare variant: NORI WASABI COATED PEANUTS.


Jesus kristus! En burk med wasabitäckta jordnötter. Nori är jag mer osäker på vad det är, enligt Wikipedia en sorts alger som bland annat används till vissa sushivarianter. Men det spelar kula: huvudsaken är att jordnötter nog är en topp tre nötsort, och på det täckta av lagom mängd stickande wasabi. Fantastiskt! Och dessutom: 240 gram för det ynka priset av 32 riksdaler!
Om du råkar passera Thailaan i Liljeholmsgallerian - köp och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar