lördag 6 april 2013

Bokshopping i London #1

Var med familjen i London över påsk. Mest för att tonåringarna blir för rastlösa nuförtiden när vi åker till sol och bad. Och mig gör det absolut ingenting - jag föredrar när man kan kombinera resa och nöje med nånting som rent konkret kan berika mitt skapande. Och då är ju London i det närmaste en perfekt plats att resa till. Inte minst för att det är så förbaskat billigt att handla böcker där! Man får en vanlig storpocket för 70-100 spänn. Det skulle ju inte vara möjligt på annat sätt. På Hedengrens kostar allting minsta det dubbla, och via nätet får man lägga på en hel del på portot. Så det var inte svårt att ta beslutet att köpa lite för mycket böcker när jag ändå var i stan.

   Efter tre dagars shoppande stod jag så med inte mindre är tjugo böcker av olika storlek och typ. Men jag klarade mig genom incheckningen utan övervikt genom att fördela ut alla böcker i familjens resväskor. Plus att jag tog de två tyngsta tegelstenarna i handbagaget.
   Nå, vad blev det då till slut?
   Mest sånt som rör mitt nyväckta skrivande. Intressanta novellsamlingar som lutar åt skräck av olika slag, några uppslagsverk/hantverksböcker, och lite annat smått och gott. Låt mig illustrera:

Först ut några novellsamlingar med nutida och dåtida skräck.



Till vänster en bok som uppenbarligen rör Body horror, dvs skräck med fokus på den mänskliga kroppen. Det är allt från Shelleys Frankenstein och Lovecrafts Re-animator, till Clive Barkers The Body politic och Stephen Kings Survivor type. Kul att ha dessa klassiker samlade mellan samma pärmar.
   Boken i mitten innehåller modern skräck, med bland annat den för boken specialskrivna novellen The music of Bengt Karlsson, murderer av John Ajvide Lindqvist. En riktigt riktigt stark sak om en far och en son, och pianoövande och mylingar (dödade små barn). Hoppas fler får möjligheten att läsa den med tiden. Den är f.ö införskaffad på Forbidden planet, och är signerad av redaktören Stephen Jones som verkar vara en eldsjäl och workaholic av stora mått - han ligger bakom typ hälften av antologierna jag köpt.
   Boken till höger innehåller, enligt titeln, The best of best new horror. Och det kan nog stämma - det är en samling av de främsta novellerna från två årtionden av utgåvor av bokserien Mammoth book of best new horror. Det är Ramsay Campbell, Harlan Ellison, Neil Gaiman, Peter Straub, Joe Hill, Clive Barker, Stephen King och många fler. Den blir nog perfekt att ha med sig till sommarstugan i sommar!

 

Nästa två böcker är också novellsamlingar.
   Den första, Haunts - reliquaries of the dead, har fokus på spöken - något jag alltid varit barnsligt förtjust i sen jag var liten och läste bokserien Kalla kårar och Mannen i svart.
   Den andra är noveller av modern gotisk skräck i mästaren E A Poes anda. Redaktör är Peter Straub. Här sker det som händer ibland när man köper flera novellsamlingar: flera böcker innehåller samma novell. I det här fallet Joe Hills 20th century ghost, som även finns med i the best of best new horror ovan. Men det är smällar man får ta...

 
 
Nästa två böcker har var och en fokus på varsin författare.
   Först The Lovecraft anthology, volume 1. Det är en graphic novel baserad på ett antal av mästarens texter, men givetvis omstöpta i serieform. När jag bläddrade i den var den himla snyggt tecknad, med rätt suggestiva stämningar som man önskar. Och så tänkte jag att detta kanske är ett bra sätt att ta till sig vissa av karlns noveller som, ärligt talat, kan vara rätt svåra att arbeta sig igenom. På det här sättet får man en sammanfattning av historierna, och i väldigt lättillgänglig och vacker form. Texterna som är representerade är The Call of Cthulhu, The Haunters of the dark, The Dunwich horror, The Colour out of space, The Shadow over Innsmouth, The Rats in the wall och Dagon
 
Ur The Dunwich horror av H.P Lovecraft,
tecknad av I.N.J Culbard.
 
   Sen är det en novellsamling av Neil Gaiman, Fragile things. Jag bara älskar den mannens hjärna! Och här kommer den i kompakta njutbara portionsförpackningar, där han låter diverse fantastiska små idéer blomma ut till fullo. Smaka på titlar som October in the chair, Harlequin valentine, Dieasemaker's croup, How to talk to girls at parties och Inventing Aladdin. Novellformen när den är som allra allra bäst!
 
 
Sen två böcker som jag köpte mest på kul (och för att de var så skamligt billiga).
Android Karenina spinner på putslustiga skräck-mashup-titlar som Pride and prejustice and zombies. Kostade 1 pund på HMVs sales-avdelning i källaren vid Oxford circus.
Tegelstenen The Sookie Stackhouse novels innehåller tre av Charlaine Harris romaner som tvserien True blood baseras på. Kostade också 1 pund på HMVs sale.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar