Micro fiction. Short-short fiction. Postcard fiction. Furious fiction. Pocket fiction. Sudden fiction. Palm fiction. Smoke-long fiction. Kärt barn har många namn. De flesta känner den dock som flash fiction.
I och med skrivutmaningen som debutantbloggen sjösatte i söndags, där läsarna ska skicka in noveller på max 1000 ord och eventuellt få dem publicerade på bloggen, kan det kanske vara läge för en liten lektion i den form vi valt på novellbidragen.
Med tanke på att texter brukar kunna dra iväg i längd om man inte sätter gränser, och att en blogg lätt blir överlastad om man klämmer in för långa texter, så valde vi att sätta gränsen på max 1000 ord.
För att det är hanterbart att publicera. Att det är en utmaning för skribenten att hålla sig kort. Och för att det idag är en vedertagen form för kortkorta texter: i Storbritannien har de till och med en national flash fiction day den 21 juni (vore kul om det gick att göra här i Sverige – tankar kring det mottages i kommentarsfältet!)
För att det är hanterbart att publicera. Att det är en utmaning för skribenten att hålla sig kort. Och för att det idag är en vedertagen form för kortkorta texter: i Storbritannien har de till och med en national flash fiction day den 21 juni (vore kul om det gick att göra här i Sverige – tankar kring det mottages i kommentarsfältet!)
Ett av de första tillfällena som denna litterära form var en uttalad och central del av ett verk var i boken ”Flash fiction: 72 very short stories” sammanställd 1992 av James Thomas. Tanken var att varje berättelse skulle rymmas på ett bokuppslag.
Den kortkorta formen av berättande går dock så långt tillbaka i tiden som till grekiske Aisopos fabler och de japanska 101 zen-historier.
En av de mest kända är väl Ernest Hemingways text hämtad ur novellsamlingen ”I vår tid” från 1925: ”For Sale, Baby Shoes, Never Worn”.
Den kortkorta formen av berättande går dock så långt tillbaka i tiden som till grekiske Aisopos fabler och de japanska 101 zen-historier.
En av de mest kända är väl Ernest Hemingways text hämtad ur novellsamlingen ”I vår tid” från 1925: ”For Sale, Baby Shoes, Never Worn”.
Den längd som oftast brukar nämnas som den brukliga i sammanhanget är 1000 ord. Puritaner vidhåller att man inte ska behöva mer än 75 ord för att berätta en historia, andra talar om 100 ord. Någonstans mellan 500 och 1000 ord är dock det mest spridda längden.
Hur gör man då för att bygga upp en historia på bara 1000 ord som ska fungera lika bra som en längre text?
Det måste finnas en början, en mitt och ett slut. Men de behöver inte nödvändigtvis komma i den ordningen. Och de behöver inte alla nödvändigtvis finnas med inom de 1000 orden – huvudsaken är att det inte finns någon tvekan om hur det börjar och hur det slutar. Hemingways text ovan är ett utmärkt exempel på detta, att man kan utläsa en börja och ett slut utan att de beskrivs i texten.
Börja i mitten. Med tanke på att det 1000 ord ÄR väldigt kort (ca 2 A4-sidor normalformaterad text), så är det lämpligt att start with a bang. Läsaren kommer att vara med på noterna om du formulerar dig rätt. Sen kan man förmedla hur huvudpersonen hamnade i denna situation i en tillbakablick.
Ha inte för många karaktärer, platser eller tidslager. Ju fler ingredienser, desto svårare blir det att förmedla dem alla logistiskt inom ordramen, och samtidigt få utrymme att berätta din historia.
Hitta det ultimata sättet att förmedla ditt tema. Du kanske har fått en himla bra storyidé. Men när du skriver den så känns novellen avslagen, ofokuserad och oinspirerad. Då ska du fråga dig själv om du valt rätt intrig för ditt tema. 1000 ord kanske inte räckte för att berätta just den historien. Kanske kan du hitta en bättre intrig eller en lämpligare huvudperson för att temat ska komma fram tydligare på det korta utrymme du har på dig.
Tänk inte på längden vid första genomskrivningen. Skriv bara på, det spelar ingen roll om du landar på 3000 ord. Du går ju över texten med rödpennan vid rewrite, och då kan du bedöma var du ska börja kapa när du vet var du har allting.
Här är lite länkar som du kan botanisera bland för att förkovra dig i flash fiction-formatet:
- Flash fiction online. En sida där man kan få sina flash fictiontexter publicerade online mot ersättning.
- Flash fiction chronicles. En ambitiös blog som listar olika flash fictionantologier, uppspaltat i kategorierna 50-100 ord, 101-599 ord, 600-999 ord och upp till 1000 resp 1500 ord. Betalande antologier är speciellt uppmärkta.
- Katriena Knight’s list. En lista på olika flash fictionmarkets inom allehanda genrer.
- Engelska Wikipedia om flash fiction.
- The review review om flash fiction: what’s it all about?
- WikiHow om hur man skriver en flash fiction-novell.
- Fiction factor har sju förslag på hur du lyckas med din flash fiction-novell.
- Buzzfeed presenterar 17 bra flash fiction-noveller.
- Goodreads lista på flash fictionnoveller att läsa.
- Morgen Baileys flash fiction list.En galet lång och matig lista på olika webbsidor om att skriva flash fiction, samt om förlag och tidskrifter som söker flash fictiontexter.
Detta var från början ett inlägg på debutantbloggen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar