söndag 18 maj 2014

Berättarperspektiv-tänk

Helst skriver jag i tredje person. Eller, tredje person är det som känns naturligast att skriva i. Kan väl bero på att det är den odiskutabelt mest använda formen. Just nu rewritar jag en ny roman (inte ”Vackra kyrkor jag besökt”) som till största delen skrivits i tredje person. 

Dock har huvudpersonen hiskeliga mardrömmar utspridda genom historien, och där kändes det fullkomligt naturligt att använda jag-formen. Jag vill få läsaren att känna att den följer med in i mardrömmarnas absoluta kärna genom att låta den sitta i förarsätet med huvudpersonen, och då passar jag-formen perfekt.

2 kommentarer:

  1. Hej, hittade din blogg genom debutantbloggen. Känner igen inlägget om sågningarna från förlagen. Jag håller på att redigera min bok nu och det känns lite tungt ibland men det måste ju gå. Jag skriver även lite teaterpjäser och det är kul att varva bokskrivandet med skrivandet för scenen. Jag ska följa din blogg, det fanns flera intressanta blogginlägg. Jag bloggar själv på www.piaw.se Handlar mycket om teater, regi och mitt skrivande. Titta in om du har tid.
    MVH
    Pia Widlund

    SvaraRadera
  2. Hej Pia, kul att du även hittade hit till min egen blogg.
    Såklart ska det gå, med att skriva klart och skicka iväg! Jag tror också på det där med växelbruk. Om man har möjlighet är det nyttigt att lämna ett uttryckssätt och ta en paus, när man kommer tillbaka tar man sig an sin text med ny energi.
    Lycka till!

    SvaraRadera