lördag 8 februari 2014

Om inspiration

Vad inspirerar dig till dina historier?Allt mellan himmel och jord. Framför allt till noveller försöker jag hitta väldigt olika ämnen och teman att skriva om, då jag försöker att inte upprepa mig. Vill inte att folk ska ”veta” vad de får om de läser en novell av mig, utan att de ska bli överraskade. En av de författare som inspirerar mig hela tiden är Neil Gaiman. Han skriver bra romaner, och såklart bra seriemanus. Men det är som novellförfattare han slår undan fötterna på mig hela tiden – han har så många olika uttryck och nyanser där, och det är så galet inspirerande att bläddra genom hans novellsamlingar. Det är fördelen med noveller, att man får ge uttryck för sidor hos sig som inte passar i romanformen, att man kan experimentera och samtidigt producera något publiceringsbart.
När det kommer till romaner så skriver jag texter som jag själv skulle vilja läsa, och sen finner jag inspiration i andra texter eller filmer som s.a.s ”spelar på samma bollplan” som min text.
Vad gör du för att komma igång med skrivandet en oinspirerad dag?De där dagarna är jobbiga. Det är olika beroende på i vilken fas av skrivandet jag är. Under perioder då jag planerar och researchar och plottar osv så brukar jag tillåta mig att ta pauser ibland, släppa allting och låta hjärnan andas. Men är jag i en intensiv skrivfas, där allt är planerat och strukturerat och redo att fleshas ut till en romantext – då är det bara att kavla upp ärmarna och skriva på. Då är det slitigt grovjobbande som gäller, där lyxen att blaja runt på webbsidor inte har någon plats. Det är skönt att ha åstadkommit fullständiga romantexter, för då har man ett konkret mål: om jag jobbar på så kommer jag så småningom att nå fram dit där jag redan varit och vet hur underbart det är. Och det är en bra morot för inspirationen!
Detta var från början ett enkätinlägg på debutantbloggen 8/2 -14.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar